Missiezondag 20 oktober

Ga en nodig iedereen uit voor het bruiloftsmaal: dat is het thema dat paus Franciscus heeft gekozen voor de Missiezondag op 20 oktober Het is afkomstig uit de parabel over de onwillige bruiloftsgasten in het evangelie van Mattheüs 22,1-14. In de parabel zijn volgens de paus enkele belangrijke aspecten van evangelisatie te onderscheiden, die ook voor ons als missionaire leerlingen van Christus bijzonder actueel zijn. Als eerste gaat de paus in op de zinsnede ‘Ga en nodig uit’. Deze twee werkwoorden drukken het hart van de missie uit.
Missie is het onvermoeibaar erop uitgaan om anderen uit te nodigen voor het feest van de Heer. Franciscus: “Laten we niet vergeten dat iedere christen geroepen is in elke context deel te nemen aan deze universele missie door te getuigen van het evangelie, zodat de gehele Kerk met haar Heer en Meester, continu voort kan gaan naar de “drukke verkeerswegen” van de huidige wereld.” Het tweede aspect dat paus Franciscus benadrukt is ‘het bruiloftsfeest’. Daarbij gaat hij dieper in op de eschatologische en eucharistische dimensie van de missie van Christus en de Kerk. Het derde en laatste aspect waar de
paus in zijn boodschap op ingaat is: ‘iedereen’. De uitnodiging betreft alle mensen, het gaat om een universele missie van de leerlingen van Christus in de volledig synodale en missionaire Kerk.