Informatie over de herbestemming H. Antonius Abtkerk Volkel

Het kerkgebouw is door de St. Petrusparochie verkocht aan ‘Maatschappelijke Zorg Vastgoed BV’. Het bisdom Den Bosch heeft hiervoor toestemming verleend.

Het gebouw zal worden ingericht als gezondheidscentrum waarin worden ondergebracht: huisartsen, apotheek, fysiotherapie, oogkliniek, diëtist en thuiszorg. De koper is nog in gesprek met deze partijen.

Om de kerk hiervoor geschikt te maken zal er binnen flink verbouwd moeten worden. Het tijdsplan ziet er zo uit:

• Omgevingsvergunning aanvragen           – november 2024
  • Overdracht eigendom bij notaris – mei 2025
  • Start bouwwerkzaamheden                     – mei 2025
  • Onttrekken aan de eredienst                    – juni 2025
  • Oplevering gezondheidscentrum – mei 2026

In dit proces zijn natuurlijk nog onzekerheden voor de koper, zoals het afgeven van de benodigde vergunning en de financiering van het geheel. Zou dat niet rondkomen, dan kan de koopovereenkomst worden ontbonden.

Wat in ieder geval wel zeker is:

• De Mariakapel blijft open;
  • De misviering in de kerk gaat gewoon door tot onttrekking eredienst;
  • Ook bijzondere vieringen zoals met Pasen en Kerst, maar ook uitvaarten en huwelijksmissen, dat blijft doorgaan in Volkel;
  • De parochie is nog op zoek naar een andere plek hiervoor;
  • Andere pastorale activiteiten gaan ook gewoon door in Volkel;
  • De begraafplaats blijft zoals hij is.

De parochie denkt hiermee de best mogelijke oplossing te hebben voor het voortbestaan van de kerk in Volkel. Het belang van de Volkelse gemeenschap heeft daarbij altijd vooropgestaan. Wij zullen jullie ook blijven informeren over de voortgang van het project.

Maar, er komt een moment dat we afscheid moeten gaan nemen van het gebouw als kerk. Hoe we dat gaan doen, daar willen we over nadenken, samen met de gemeenschap. Want uiteindelijk lag het werk van de dorpsgemeenschap, de klankbordgroep waarin parochianen en niet-parochianen zaten, aan de basis van dit herbestemmingsplan. Ook nu wordt Volkel weer uitgenodigd om mee te denken.