Eeuwfeest Sint-Agathakerk komt in zicht

In juni 2025 is Boekel 100 jaar gezegend met de monumentale Sint Agathakerk. Een gebouw waarmee bijna iedereen wel een binding heeft vanwege een doop, een communie of Vormsel, een huwelijk, een overlij- den of een bijzonder jubileum en natuurlijk de talloze eucharistievieringen. Deze mijl paal in de Boekels kerkgeschiedenis laten we natuurlijk niet onopgemerkt voorbijgaan. Een zevenkoppig comité is al maan den bezig met voorbereidingen. Het eeuwfeest van de Sint Agathakerk start op zon- dag 1 juni 2025 met een feestelijke Pontificale Hoogmis om 10.30 uur. De bisschop van ‘s-Hertogenbosch, mgr. dr. Gerard de Korte heeft toegezegd om in deze viering voor te gaan.

Mannenkoor St. Agatha, seniorenkoor De Blijde Herfstklanken en ‘Imémato’ zijn inmiddels benaderd en hebben in principe toegezegd om deze feestelijke viering muzikaal op te luisteren met hun zang en muziek. In de feestweek die volgt op zondag 1 juni wordt alles uit de kast gehaald om groot en klein, jong en oud, te betrekken bij het 100 jarig bestaan van de St. Agathakerk.

Zo zijn er rondleidingen voor groepen in de Sint Agathakerk, waar een tentoonstelling wordt ingericht door de Heemkundekring. Vanuit dezelfde Heemkundekring wordt intensief gewerkt aan een speciaal boek over onze Sint Agathakerk. Alle scholen, de ondernemersvereniging, de Zonnebloem, VrouwenActief en de ouderenbond zijn benaderd voor een invulling in de periode van 2 t/m 6 juni. Vrijdagavond 6 juni gaan alle registers open bij een gigantisch concert met alles wat Boekel op het gebied van koorzang en muziek te bieden heeft. Voor zaterdag 7 juni staat er een speciale vrijwilligersmiddag op de planning. Naast de vrijwilligers zullen hier ook oud-pastores en diakens voor worden uitgenodigd. Tijdens de feestweek komt er een grote tent in de pastorietuin te staan. Kortom noteer het eeuwfeest van de Sint Agathakerk alvast in uw agenda van volgend jaar, want dit wilt u niet missen!

Uiteraard heeft het organiserend comité de wijsheid niet in pacht en daarom vraagt zij alle inwoners met ideeën voor een verdere invulling van het eeuwfeest van de Sint Agathakerk hun ideeën te mailen naar yrneh19@yahoo.com. In de loop van de komende maanden zullen wij u uiteraard van nadere informatie over het feest van de 100-jarige Sint Agathakerk voorzien.

Comité ‘Eeuwfeest Sint Agathakerk’